Leda på distans leder till leda. Varannan längtar till jobbet.

Leda på distans - fem övningar som inspirerar ditt team

Att leda på distans, fungerar inte alltid så bra. Dagliga mötenfika och feedback uteblir när fyra av tio tjänstemän arbetat hemifrån. 

  • Hur skapar du som chef en inspirerande vi-känsla utan deltagare som stänger kameran eller zoomar ut mentalt?
  • Hur involverar du hemarbetare och dem som kanske sitter kvar på kontoret?
  • Här nedan följer femövningar hämtade från teaterns värld, olika sätt att svetsa samman trygga grupper som sedan bidrar med kreativitet och personligt engagemang. 

 

Hur återskapar du som chef en fungerande grupp, på distans, alternativt i morgon när kollegorna är tillbaka?

 –Sök inspiration och tips från teater och dramapedagogik, förklarar lundaforskaren Samuel West i en artikel i Sydsvenskan.

Han visar hur kreativitet och glädje, inte minst vid distansarbete är intimt kopplat till allt från vinst till låg sjukskrivning.

-När man studerar exceptionellt kreativa och innovativa arbetslag så ser man att det i de grupperna finns personer som är väldigt lekfulla, säger han.

-Har du större arbetsglädje är du mer produktiv och effektiv, har nöjdare kunder och bättre medarbetare.

Leda på distans övningar

Här följer fem övningar för att inleda kreativa möten och skapa trygga grupper.

Fyra fungerar  att göras digitalt.

Samtliga är tekniker och lekar som garanterat fungerar bättre än att bara sitta runt ett konferensbord och presentera sig eller ses som talande huvuden på Zoom eller Teams.

  1. “FINN TRE LIKHETER”

Tillägnas Jan Eliasson, f.d utrikesminister och diplomat som fått de mest skilda grupper till förhandlingsbordet. ”Inte genom att fokusera på olikheterna”, säger han. ”Olikheterna finns alltid. Nej, börja med att finna något litet ni kan ha gemensamt.”

Om du vill använda övningen för att leda på distans: Dela upp deltagarna i Group rooms, två och två. Ge deltagarna fyra minuter. Byt sedan par.

 I verkliga möten: Ställ undan stolarna. Fäll ihop din laptop. Placera Ramlösaflaskor eller alla kallnade kaffemuggar säkert så de inte välter. Börja sedan med att gå runt i rummet, hela gruppen – ja, inte om det är Dalslands regemente, 450 man och kvinnor…

Se personerna du möter i ögonen, nicka, le och säg ”hej”. När du vill, stannar du med en person och börjar undersöka vad ni har för likheter. 

Du säger först en sak du gillar. En maträtt till exempel.  ”Jag gillar pizza”  Eller, berätta om en hobby. ”Jag gillar att plocka svamp…” Kanske nämner du en favoritfilm.

Den andre kan då instämma eller säga att ”Ja, jag gillar också det. Eller nej…” Är det nej, så faller det på den personen att komma med ett eget alternativ ”Men däremot gillar jag att…”

Fortsätt till dess ni två funnit tre likheter. Byt då partner. Fortsätt till dess du märker att energin faller i gruppen. Tacka då alla för gott samarbete och för att de varit med om att bryta isen.

2. ”INTERVJUAREN”

Funkar bra med grupp som inte jobbat ihop så mycket.

Leda på distans, som ovan.

Men bättre i verkliga möten: Gå runt som i övningen ovan. Finn en person. Intervjua honom/henne. Namn, ålder, erfarenheter, visst det berättar alla gärna.

 Men gå sedan bakom det man alltid säger. 

Be personen berätta om en passion, kanske en hobby som personen verkligen älskar. Eller om en dröm personen drivs att förverkliga.

Locka fram det som skiljer ut personen från övriga i gruppen, eller få kollegan att berätta om sidor de övriga inte kände till,  allt det som ger personen extra djup.

Samla sedan paren och låt den ene kort berätta om den andre inför gruppen, och byt där efter rollen som berättare.

3. “VÄVAREN OCH SKYFFLAREN”

Ni, deltagarna sitter i par.(Eller i par på Zoom) Den ene av er berättar en enkel historia.  

Den andre skyfflar efter ett tag in ett ord på måfå: kan vara vad som helst: ”brandbil”, ”gratiskupong”, ”Örnsköldsvik…”.  Skyfflaren gör det låt säga fyra gånger under historien.

Berättaren/Vävaren måste då ändra det han/hon planerat och väva in, ta in det nya ordet.

Den som berättar kan exempelvis berätta om vad som hände i fredags, hur morgonen var, vägen till jobbet… Men det gäller att vara öppen för nya vändningar, det man inte planerat genom att väva in de nya orden i berättelsen. Kan bli ”På vägen mot jobbet skulle jag gå över Storgatan…”

Skyfflaren säger ett oväntat ord t ex ”Gratiskupong”. Då tar berättelsen en ny vändning. ”…och där på gatan hittade jag en gratiskupong, som jag gick till ICA och löste in mot… två kilo kaffe….”

När deltagarna gjort övningen någon gång kan du variera genom att ge dem en titel ”Hur jag träffade tomten” eller en given slutreplik ”…så därför äter jag aldrig champinjoner.”

4.”HELA HAVET STORMAR”

Vill och vågar du så är Hela havet stormar alltid en höjdare.

Som övning på distans, kanske på ett uppstartsmöte eller en brainstorm då ni tar fram nya ideer: Du delar en inspirerande låt, kanske Abba. Peppa deltagarna att dansa, gärna våga sig bort en bit från kameran.

När du stoppar musiken ska alla snabbt åter till datorn och skriva ett inlägg eller förslag/ide´ på chatten. Den som kommer sist åker ut.

På kontoret: Sätt deltagarnas stolar i en dubbel rad (med ryggarna mot varandra) på golvet, men ta bort en stol. Det ska alltså saknas en stol.

Be deltagarna gå, småspringa eller dansa runt i rummet, gärna till musik (Abba på hög volym) Använd en iPhone eller cd, huvudsaken är att du lätt kan pausa musiken.  För när musiken upphör ska deltagarna snabbt ta en stol.

Den som blir utan, lämnar spelet,  sätter sig vid sidan och tar med sig en stol. Antalet stolar ska hela tiden vara en för lite.

Utmaningen med leken är att våga vara lekfull och ta risker. Våga dansa eller röra sig långt från safetyzonen det vill säga långt från raden av stolar.

Du som leder ska peppa deltagarna att ta ut svängarna.

Men se till att killarna inte använder sin styrka, utan spelar lite softare. På motsvarande sätt kan du stötta de tjejer som är lite försiktiga, att tuffa till sig.

 Slutlek: “Nedräkning”

Denna övning kan du leda på distans. Men roligast är den i verkligheten. För när ni jobbat upp engagemanget och känner svetten på överläppen kan det vara klokt att gå ner för landning.

Meditation eller yogapass kanske blir svårt på Teams eller för mycket i ett konferensrum. Men varför inte prova en klassiker från improvisationsteatern, en kreativ avslutning som får en glad grupp att landa och gå vidare med dagens arbete?

(Mer om Improvisationsteater som Kick off.)

Stå i grupp på golvet, med kroppskontakt. Räkna ned, från 20 – 0 med stängda ögon. Ingen får räkna i mun på någon annan, om så sker får ni starta om från 20.

 Utmaningen med denna lek är dels att stå någorlunda nära de andra. (När vaccinet kommit ut…)och att alla övar att lyssna in de övriga, så att ingen annan är på gång att säga en siffra när du själv öppnar munnen.

(Jämför med vårt inlägg om “Aktivt lyssnande”)

Ofta försöker (killar) säga en siffra så fort och hårt de bara kan i tron att de då undgår att krocka med någon annan. Men detta är kontraproduktivt.

Syftet är ju att vara lyhörd, lyssna in vad som sker i rummet/gruppen och  så räkna när ingen annan är på gång.

 VARFÖR LEDA PÅ DISTANS OCH HA KUL?

Vad är då nyttan med allt detta?

Samuel West som citerades ovan sammanfattar framtiden för företag och kommuner:

-Vi ska inte satsa på en expertgrupp som kommer med förslag, lika lite lita till en utvecklingsavdelning eller en klassens clown, förtydligar han.

Det handlar om att få till trygga och skapande grupper. Då blir arbetsplatsen trygg och kreativ.

”Leda så det blir roligare på jobbet” eller ”kreativitet” går inte heller att skapa genom att köpa in vattenpistoler eller sätta upp en basketkorg i fikarummet.

Lika lite kommer gruppen att bli kreativ bara för att firman hyr in en föreläsare med tillhörande powerpointpresentation kring temat ”så blir det roligare när vi går tillbaka till jobbet”.

Utanför boxen finns inte

Också uttrycket ”Vi måste tänka utanför boxen” är lite fel formulerat. För det finns ingenting utanför vår box, alltså bortom vår verklighet.

 Då är det  betydligt mer kreativt att söka inom boxen, och öppna den sida av oss alla som en gång var det kreativa barnet.

Den sidan har vi alla, mer eller mindre öppen. Så  börja i det lilla, med trygga övningar, digitalt eller när ni är åter på jobbet..

Gör det när du inleder ett av veckans alla rutinmöten, då kan en kreativ process dras igång.

 Det är något som i slutändan gör att alla har det roligare på jobbet, tänker i nya banor och förhoppningsvis ser nya ingångar i arbetet, öppningar man inte tänkt på tidigare.

Leda på distans eller på kontoret?

En undersökning från fackförbundet Unionen visar att varannan distansarbetare vill tillbaka till arbetskamraterna, snarast möjligt.

Många längtar efter de dagliga mötena. Efter kreativa samtal. Och denna längtan går att använda för att återskapa kreativa grupper. Gärna då med hjälp av teaterövningar som de nämnda.

I en studie gjord av Samuel West, lundaforskaren visades även att kreativiteten ökade bland dem som fått spela improvisationsteater. Tydligast blev det i testen som mätte gruppkreativitet.

-Gruppens kreativitet är också den som är mest intressant för ett företag, avslutar Samuel West. Framtidens företag vill inte längre ha den kreativa ensamspelaren. Det är gruppen som helhet som ska vara kreativ.

LEDA PÅ DISTANS UTAN TRÅKIG DISTANS 

Att ha kul, skapa team som trivs och på så vis blir kreativa är viktiga tankar som dock inte får stanna som Zoommöte i rolig hatt.

Då är storföretag som Google föregångare, när de organiserar sin arbetstid, sina arbetsrutiner ja till och med möblemanget för att ge utrymme för lek och kreativitet.

Men hur ska alla andra, de som leder  Sveriges mindre eller mellanstora företag göra?

Jo, börja i vardagen. Ändra sättet att ha möten, till att börja med.

Läs mer om Frid & Freuds övriga kurser – övningar och inspiration från teaterns värld!

Dela:

Lämna ett svar

VI ÄR FRID & FREUD

Vi håller kreativa utbildningar i modern retorik och kommunikation. Har ni en kommunikationsutmaning så matchar vi den med en lösning.

lasse (at) fridfreud.se