Arbetsglädje gör att vi både mår bättre och roligare ihop på jobbet.
Arbetsglädje gör att vi både mår bättre och roligare ihop på jobbet. Mindre stress och färre sjukdagar.

Kreativitet är intelligens som har kul

Albert Einstein

/Arbetsglädje – Det handlar både om hormoner och personkemi.

Leenden och skratt gör att hjärnan släpper på Oxytocin eller ”tillitshormonet”. Vi får ett hormonpåslag av att skratta ihop, speciellt med människor vi tycker om. Samma hormon ökar vid några andra tillfällen: vid förlossningen och vid sex.

Men jobbet är inte rätt plats för sex.

Kanske inte heller för barnafödande.

Däremot bör HR kunna tillåta humor.

Kul på jobbet är hållbart

Men varför är så många arbetsplatser dödligt seriösa?

Det handlar kanske om åldern. En genomsnittlig fyraåring kan skratta upp till trehundra gånger om dagen.

En genomsnittlig fyrtioåring kanske trehundra… i kvartalet. (Sommarhalvåret…)

Vi socialiseras in i allvar. Fyraåringen vet inte att tapeterna INTE är ritblock. Eller att familjens Golden INTE är till att rida på.

Som fyrtioåringar vet vi att en Whiteboard ska fyllas med siffror. INTE vara ritblock.

Så vi lämnar fyraåringen på förskolan. Går till jobbet och tar på vår seriösa kostym.

Mindre stress – mer gjort

Dessutom finns sociala trampminor det gäller att undvika.

Många som räds en förändring kan försvara sig med passiv aggressivitet och påstå att ”vi är inte här för att ha kul, utan för att jobba”.

Fel.

En grupp som har ett vänligt klimat, som kan både le och skratta ihop stressar mindre och gör bevisligen ett bättre jobb. Inte minst om det inbegriper kunder eller vårdtagare.

”Skratt kan vara kränkande.”

Visst är det så om vi skrattar åt någon. Men att le med varandra, skratta ihop?

Fast rädsla för närhet, för att kanske kränka håller de sociala interaktionerna professionella, bortom vår personliga sfär. Det kan bli lite torrt och könlöst. (Tills det är firmafest)

Dessutom finns det några myter på många arbetsplatser, myter som forskarna Jennife Aaker och Naomi Bagdonas, tar upp i sin bok”Humor seriously”:

Kreativ arbetsplats

”Affärer är på allvar-myten”:

En stor del av de personer inom företagsvärlden forskare intervjuade trodde att ”humor har helt enkelt ingen plats inom seriöst företagande”.

Vi är alltså rädda för att inte bli uppfattade som seriösa och professionella, om vi tillåter vår humor att finnas med på jobbet.

Stämmer det?

Nej.

En överväldigande majoritet av djupintervjuade företagsledare föredrog anställda med ett sinne för humor.

Lika många trodde att anställda med lite humor, gjorde ett bättre jobb och bidrog till en kreativ arbetsplats.

Arbetsglädje

”Måste vara rolig-myten”

Vi är rädda för tystnaden då vi kan höra en knappnål falla, efter det att vi försökt säga något kul.

Jepp.

Vi är många som känner så. Vi minns puberteten, och det föredrag vi skulle hålla i skolan. Eller första och enda gången vi försökte vara roliga i i nya klassen på högstadiet.

Men forskning visar att du i första hand inte behöver vara rolig, alltså komma med vitsiga kommentarer eller knäppa skämt. Nej, istället handlar det om att visa att du har en känsla för humor. Vara med. Le. Nicka när någon annan berättar något roligt. Alltså bidra med erkännanden, just det att ha en ”glimt i ögat”.

Speciellt gäller detta för chefen, som i hög grad sätter stämningen och föregår med personligt exempel. En sådan ledare ses som 25 procent mer trevlig att arbeta med, enligt forskarna.

Slutsats arbetsglädje och kul på jobbet

Slutsats: Lättaste sättet att uppmuntra humor på jobbet är inte nödvändigtvis att försöka vara rolig. Istället handlar det om att se – och leta efter tillfällen att le, ha kul eller skratta ihop.

Se fem fina övningar för att skratta ihop: se Improteater

Dela:

VI ÄR FRID & FREUD

Vi håller kreativa utbildningar i modern retorik och kommunikation. Har ni en kommunikationsutmaning så matchar vi den med en lösning.

lasse (at) fridfreud.se