En andra chans att ge ett godt första intryck gifves aldrig
Selma Lagerlöf
/Första intrycket handlar i grunden om nedärvd biologi. En gång hjälpte det oss överleva som stenåldersmänniskor. Det fungerar dock inte lika bra på dagens kontor.
Forskning visar att hjärnan tar blixtsnabba beslut när vi möter en ny människa. Är det någon vi gillar eller inte? En vän eller fiende? Självklart är det evolutionen som står bakom detta. I en tid av sabeltandade tigrar och Neanderthalare som lurade bakom varje buske, kunde snabba beslut tjäna rasens överlevnad.
Men idag?
I värsta fall läser vi signalerna fel och bekräftar en negativ fördom.
Två amerikanskaforskare, Nalini Ambady och Robert Rosenthal lät sina studenter se korta videoklipp på lärare de inte ännu haft, men skulle möta.
Efter bara två sekunder fick studenterna ge omdömen om lärarens trovärdighet, hur man gillade läraren och personens professionalism.
Två sekunder!
Humor på jobbintervjun
Men kan du som exempelvis är på väg till en jobbintervju styra de andras förstaintryck?
Ja.
Därför är det viktigt att inte lämna något åt slumpen. Nej, det krävs att du börjar arbeta på förstaintrycket långt innan du står i dörren.
Hur då?
Inför intervjun ska du självklart ta reda på vem eller vilka du ska möta. Men undersök hur de verkar vara. Se vilka kontakter de har. Tidigare arbetsplatser. Vad är deras speciella intressen och passioner? Men kanske viktigast: deras humor.
Låt säga att du Googlar personen, en man i övre medelåldern och ser att han har barn. Märker i Facebook eller Twitter att han gillar pappaskämt.
Själv har du två söner. Under intervjun nämner du i en bisats att din samnbo som är fysiker och du valde att inte döpa sönerna till Alpha och Betha.
Det kunde lätt bli laddat.
Eller så nämner du mot slutet att detta med att hitta på namn är svårt. Men värre var det säkert förr, exempelvis för din mormors familj. De hade elva barn. Där blev det Tiolina och Elving, på slutet.
Frågan är sedan hur tidig du lägger in humorn.
Där kan du lära av standup-komiker. Lägg humorn som en punsch-line, på slutet.
Humor i CV
Detta gäller speciellt när du sänder in ditt CV. Förmodligen får arbetsplatsen mångder att välja mellan. Och de väljer förhoppningsvis personerna med rätt kvalifikationer.
Av dem finns ett antal.
Men man väljer gärna personer som det skulle vara trevligt att arbeta med, eller hur?
Hur märker läsaren det?
Genom att du lägger in din lätthet och humor. Men helst efter de formella meriterna.
Som i mitt exempel här:
”Lasse Frid är en erfaren journalist och kommunikatör, utbildad vid Göteborgs Journalisthögskola och Scenskolan i Malmö.
Han leder sedan 1999 utbildningar i kundbemötande och retorik för bland annat Volvo, Helsingborgs stad och Örsundskraft AB.
Dessutom ger han en standup-föreställning om att fylla 55. En föreställning som fick ett vänligt omdöme av hans fru och tonåriga döttrar ”om än lite pinsam och helt sakna regi.”
Humor med självdistans
Sedan handlar det självklart om din ålder och var du är i karriären. Att spela ner, alltså underdriva din person är kul när du har alla formella kompetenser och kommit upp i ålder.
För dig som är yngre kan humorn märkas på andra sätt.
Betänk bara hur annoirlunda ovanstående text kunde blivit uppfattat om det var en 30-årig sökande till ett arbete som humorförfattare.
Arbetsglädje genom igenkänning
Att tillstå sin svaghet och styrka imponerar. Speciellt om det är en brist andra känner igen och delat. Som kärlek.
Du kanske skriver ett CV inför en intervju, som medarbetare på ett medieföretag som bygger humoristiska relationer, jobbar B2B, genom sociala medier och fysiska nätverksträffar.
Humor i CV
”Redan på gymnasiet grundade jag företaget ”Same same, but different”. Jag skrev om tonårens utmaningar och att ha relationsproblem. Gensvaret var enormt. Jag blev intervjuad i Säljpodden, TV4 och SVT. Sålde företaget 2018 med fyrdubblad omsättning.
Under dessa år levde jag på Söder i Stockholm, i en problemfri relation med en Fredskalla, en grön krukväxt, som enligt Plantagen.se är tacksam, lättodlad och dessutom har luftrenande egenskaper.
I dag är jag lyckligtvis sambo med Kim i en relation (inte lika lättodlad men mer givande)”.
Humor på jobbet
Konsten att lyckas handlar som ni ser om tonen, men också om balans. Om det lättsamma tar överhanden kan du uppfattas som oseriös. Men helt utan lätthet, blir du en i mängden. Spela därför dina humorkort rätt.
Studier som gjorts vid Stanfords University kring intrycket läsaren får av ett CV eller personligt brev visar tydligt skillnaden mellan två grupper:
En grupp som förutom bra formella meriter la till en eller två personliga meningar som gav uttryck för den sökandes humor och glimt i ögat.
En annan grupp som hade exakt samma formella meriter, men utan humorn.
De som lade till lite humor uppfattades som mer intelligenta, lätta att tycka om och som någon man ville ha som kollega. Och i det fall man bifogat foto eller länk till Linkedin, uppfattades personen som… snyggare.(pinsamt men forskarna Aaker och Bogdonas påstår detta).
Slutsats skriva CV med humor
Sant eller inte. Var medveten om att lätthet och lite humor påverkar. Och denna påverkan är igång redan före mötet.
De flesta som sitter och ska intervjua har säkert sett din LI-profil eller FB. Se därför till att dessa presentationer ger samma intryck som du gör med ditt leende då dörren öppnas.
En medveten medieprofil och uttänkt CV är ett leende i förväg.
Läs mer om hur du presenterar dina styrkor: