Humor är mänsklighetens främsta välsignelse
Mark Twain
/
När vi människor skrattar utsöndras en rad hormoner som gör oss lyckligare (dopamin), ökar tilliten (oxytocin), minskar stressnivån (lägre cortisol) ja, till och med gör oss lite euforiska (endorfiner).
Trots detta som är vetenskapligt bevisat är många arbetsplatser dödligt allvarliga. Och många ledare lite torra och svåra att nå.
Varför är det så?
Forna tiders chefer, deras hierarkier och mahognyskrivbord kan stå i vägen.
Men humor då, det är ett sätt att riva pyramiderna, insisterar vi. Så vad står verkligen i vägen?
Forskarna Jennifer Aaker och Naomi Bagdonas har koll på detta. I sin föreläsning på TED förklarar de hur många ledare tänker:
Myter som motverkar arbetsglädje
”Affärer är allvar.”
Är du humoristisk blir du inte tagen på allvar.
Behöver det vara så?
Nej.
Ta en ledare vi alla minns, Barack Obama, med mottot ”Yes we can”. Han förstod vikten av att berätta historier och få lyssnarna att le. Något som inte bara han utan alla bra talare och lärare använder för att få oss att minnas budskapet. ”Words tell, stories sell”.
Därför hade Obama med komiker i talskrivarteamet. Under sitt ”State of the union address”, talet till nationen 2011, sade han angående behovet av att öka effektiviteten inom administrationen:
(fritt översatt) Inrikesadministrationen är de som hanterar vårt laxbestånd, men bara så länge laxen är i sötvatten.
Men när laxen vandar ut i havet är det sedan Handelsdepartementet…
Paus.
Och än mer komplicerat blir det när laxen… är rökt
När National Public Radio frågade sina lyssnare om vilka tre ord de speciellt mindes av talet blev det:
Lax. Inspirerande. Hopp!
Humor är ett enastående sätt att nå lyssare, bygga tillit och få medarbetare med sig.Självironi bryter isen
Självironi ger arbetsglädje
Det berättas om Dick Costolo, v.d för Twitter:
En morgon på hösten 2016 när alla nyanställda kom in, stod han i hissen.
Någon viskade:
-Titta inte men där står vd´n…
Då skrattade Costolo glatt och fortsatte…
Jajamensan, här står jag. Och det är inget hologram. Kul att träffas, Dick heter jag…
Och alla skrattade. Stämningen släppte.
Sammanfattning arbetsglädje
Humor, gärna självironi är ett värdefullt redskap för ledare och medarbetare eftersom det får alla att sänka garden och våga ifrågasätta traditionella roller och hierarkier.
Läs mer om arbetsglädje. https://fridfreud.se/arbetsgladje/
Tips arbetsglädje
Se några övningar som skapar samspel och skratt.