Modern kurs inom gott bemötande
En nöjd kund är en återkommande kund. Ett dåligt omdöme kan göra stor skada. Därför är kundens/patientens upplevelse av bemötandet redan i telefon eller reception central.
Det kan låta självklart. Men när stressen tar över är det lätt att bli blind och inte se det egna beteendet. Därför är bemötande något som bör tränas.
Bemötandeträning med nya grepp: Forumteater
I Frid & Freuds moderna träning ser ni hur avgörande minskad stress, medvetet ordval och trevligt bemötande är för att nya och gamla patienter ska välja er som klinik och stanna kvar i framtiden.
Därför tränar Frid & Freud ert team med hjälp av Forumteater; en utbildningsform där professionella skådespelare spelar upp verklighetsnära situationer ni känner igen från ert arbete. Då kan ni tryggt titta på, få distans och själva förstå lösningar på olika situationer.
Några exempel på saker som kan behöva tränas:
Kommunikation: Hur stress kan påverka dialogen med patienten. Brist på information är ofta en vanlig anledning till missnöje hos patienten.
”Vi och de-tänkande”: Träna förståelsen för att alla som arbetar på kliniken är ”ett lag”. Få bukt med maktspel, härskartekniker och offerkoftor.
Skuldbeläggande: Bli medveten om dina ordval och varför de kan upplevas som skuldbeläggande, inte minst av småbarnsföräldrar.
Den mänskliga faktorn: Ett tandläkarbesök kan kännas nervöst. Därför är det extra viktigt att patienten känner sig väl omhändertagen. Det handlar inte bara om vad du säger, utan även om hur du säger det.
Bemötande för klinikchefer och team
En framgångsrik träning i bemötande är till för alla – oavsett om du arbetar i receptionen, är behandlare eller chef. Det är helhetsintrycket som avgör kundens nöjdhet. Därför tränar vi hela team med praktiska övningar som skapar större arbetsglädje och ökad trivsel för såväl personal som kund.
Forumteater har visat sig vara en väldigt framgångsrik metod för bemötandeträning, inte minst inom andra delar av vården.
En aktiv kurs med Forumteater och psykologi…
Vi hjälper er att snabbt skapa en arbetsplats som utmärks av gott bemötande. Men vi gör det inte med föreläsningar. Nej, vi tror på kursdeltagare som tar till sig en utbildning genom att vara aktiva. Därför använder vi både psykologi och Forumteater där ni ser oss agera olika situationer från er verklighet.
…fäster bättre än klassisk föreläsning
Vi kompletterar sedan Forumteatern med en interaktiv del där deltagarna, i bikupor, får diskutera situationerna som visas. Och detta upplägg, till skillnad från klassiska föreläsningar visar sig fungera mycket bra. Hur gjorde vi i till exempel i Lomma? Läs mer här.