Bemöta medborgare – Träning för kommuner
Träning för kommunens kontaktcenter. Men detta är mer än en vanlig bemötandeträning. Efter träningen har ni nya rutiner som spar er tid, minskar er stress men framför allt ger medborgaren ett tryggt och ännu bättre bemötande.
Vad är ett bra bemötande?
Ett bra bemötande av kommunens medborgare skapas inte med en snygg handlingsplan i hyllan. Bra bemötande i telefon, på sociala medier eller i verkliga möten måste tränas.
Mer än vanligt telefonbemötande
För att bli en modig grupp och ett motsvara de krav som ställs på en modern kommun får ni träna, inte se på Powerpoint. Ni övar i rollspel där alla känner igen kommunens medborgare och deras ärenden. Men ni får nya verktyg att hjälpa personen vidare eller omedelbart lösa ärendet.
Du får, hur liten eller stor frågan än är träna att besvara den i första samtalet. Och – när personen lägger på luren, ska den göra det med ett leende.
Effekt på er medborgarnöjdhet
Genom övningar där alla får prova på, inte bara lyssna på föreläsningar skapar ni en samsyn i vad det är att vara ansiktet utåt. På så vis stärker ni kommunens anseende bland medborgarna. Hela gruppen övar och använder sedan en och samma modell för att ta hand om vardagssamtal så väl som att hantera härskartekniker, eller vända missnöjda uppringare till att bli nöjda medborgare