Träning i svåra samtal
Sänk din egen stressnivå inför svåra samtal. Frigör tid, genom att våga lösa konflikter direkt, sluta skjut på framtiden. Och ge medarbetarna trygghet genom ditt mod och din tydliga struktur att hantera energitjuvar och surdegar.
Med workshop i “Chefens svåra samtal” får du öva och bygga en stabil grund inför svåra men nödvändiga samtal. Men du gör det inte genom att lyssna på föreläsningar. Nej, du får handfast träning mot professionella skådespelare som agerar medarbetare. Och du får en vetenskaplig steg-för-stegmodell att ta med inför framtida samtal.
Hur skulle det kännas att vara en attraktiv arbetsgivare som löser personalproblem och släcker konflikter innan de blossar upp? Hur skulle det vara att ha en inövad rutin, så att medarbetarna är tydligt informerade och trygga också inför ett allvarligt samtal?
Eller, vad skulle det innebära för din egen stress att i förväg ha övat möten med utagerande och provokativa personer?
Så håller du svåra samtal
Vår populära kurs ”Chefens svåra samtal” ger dig som chef möjlighet att förstå och hantera besvärliga personer. Du får en tydlig modell vi vet kan behövas för att hålla rak kurs så känslorna inte tar över.
Kursen ges som internkurs hos er. Efter en konkret teorigenomgång får du öva mot professionella skådespelare som agerar medarbetare. Efteråt får du personlig feedback, något som ger insikt i hur du själv både påverkar och påverkas av en stämning, en konflikt eller av en ”dramaking” eller ”dramaqueen”.
Det svåra samtalet
Kursen bygger på etablerad teori utvecklad vid Göteborgs Universitet och på Transaktionsanalys, TA, som är en modell för organisationsutveckling. Men framför allt utvecklas du genom övning, i specialskrivna rollspel baserade på era, deltagarnas önskemål. Det är situationer du känner igen, kanske behöver träna på för att bli en konstruktiv samtalsledare och konfliktlösare. Från workshopen får du med dig personlig feedback från våra erfarna pedagoger, input från kollegor och konkreta verktyg. Allt detta blir värdefulla erfarenheter att använda för kommande samtal i ditt arbete och för din fortsatta utveckling som ledare.