Case study: Helsingborgs Stad - Kontaktcenter
Frid & Freud tränade Helsingborgs kontaktcenter i bemötande av kunder och medborgare, från oktober 2015 till januari 2016.
Bakgrund
2014 inrättade Helsingborgs stad ett så kallat kontaktcenter dit medborgare kan ringa för att få svar på frågor. Tidigare fick man ringa in till respektive förvaltning.
2015 valde Helsingborg stads kontaktcenter Frid & Freuds bemötandeträning för att fortbilda personalen. Bemötandeprogrammet löpte under drygt fyra månader och deltagarna träffade Frid & Freud vid åtta tillfällen. Dessutom ingick distansundervisning på webben.
Träningen bestod av:
- Serviceteori, telefonbemötande, klagomålshantering, påhopp o.dyl.
- Omedelbar träning av teorin i rollspel mot skådespelare som agerade olika kunder
- Förberedelse och repetition på en e-learningportal med videofilmer, chat m.m.
- Medlyssning på plats
- Gruppcoaching
- Deltagarna träffade Frid & Freud vid åtta tillfällen. Dessutom ingick distansundervisning på webben.